INFOLINKA210 012 715

 

Jak si dnes klienti kupují bannerovou reklamu na internetu

 

Za poslední roky se zásadně změnil způsob nákupu reklamy na internetu. O vývoji, změnách a budoucnosti v této oblasti jsme se bavili s ředitelem Etargetu, Marcelem Vaššem.

 

V oblasti internetové reklamy se pohybuješ od roku 2006. Jak probíhal nákup reklamy v těch časech?

Tehdy ještě reklama na internetu nebyla běžnou součástí reklamních kampaní. Inzerenti objevovali možnosti inzerce a webstránky se učily prodávat svůj reklamní prostor. Firmy se jen učily používat reklamu ve vyhledávačích a bannerová reklama se nakupovala napřímo od webstránek.
 

Znamená to, že pokud chtěl inzerent inzerovat na více stránkách, musel se s každým dohodnout samostatně?

Ano, ve většině případů ano. Proto tehdy bylo největší výhodou mnoho návštěvníků na jedné stránce, protože pro inzerenta bylo těžké dohodnout uveřejnění reklamy s desítkami webstránek, proto oslovil jen ty největší.

 

Jak tedy mohl inzerent jednoduše nakoupit reklamu na menších stránkách?

Etarget vybudoval síť kontextové reklamy, kterou mohly zobrazovat i menší weby. Postupně začala vznikat reklamní zastupitelství. Ta se specializovala na prodej reklamy na stránkách, které jim nepatřily, jen je obchodně zastupovaly. Postupně přicházel na trh i Google, se svou reklamní sítí AdSense. V tom samém čase začaly větší weby skupovat menší, protože měly přímý kontakt na inzerenty a dokázaly prodejem reklamy na těchto webech vydělat více, než jejich původní vlastníci.

 

Jaké má inzerent možnosti dnes?

Tak, jako v každé oblasti, zákazník, v našem případě inzerent, je pán na trhu. Proto se technologie, jako i obchodní propojení webstránek a reklamních systémů snaží inzerentům zjednodušovat život. Dnes si inzerent může z jednoho místa spravovat reklamy na většině stránek sám. A díky technickým a obchodním propojením si tak může vybrat nástroj, který mu nejvíce vyhovuje s tím, že má stále přístup k té samé reklamní ploše.

 

Jak funguje zobrazování reklamy na jednotlivých plochách různých reklamních systémů?

Představme si, že na konkrétní stránce jsou umístěné dvě reklamní plochy, jedna od Googlu a druhá od Etargetu. O tom, která reklama se ve které ploše zobrazí, se rozhoduje v aukci, kde se porovnávají nabídky z desítek reklamních systémů. Takže v reklamní ploše Google se může zobrazovat reklama zadaná v reklamním systému Etarget nebo opačně.

 

Jaké mají klienti možnosti, pokud jde o nákup reklamy na největších stránkách?

Největší stránky kombinují možnosti nákupu reklamy přes reklamní systémy, podobně, jako je to v příkladu, který jsem vzpomínal, s možností nákupu přímo od obchodníků. Automatizovaný nákup dnes reprezentuje desítky procent jejich tržeb a tento podíl pořád roste.

 

Jak se má tedy inzerent rozhodnout, kterou cestu si má zvolit pro nákup reklamy?

Je výborné, když si inzerent může vybrat z více možností, protože právě tato možnost volby nutí poskytovatele přinášet pořád lepší řešení. Proto by se měl inzerent, před rozhodnutím, seznámit se všemi možnostmi a ne hned sáhnout po první, kterou má po ruce. Mnoho společností se specializuje na konkrétní oblasti, např. RTB house nebo Criteo se specializují na e-commerce nebo AdRoll se specializuje na retargeting.

 

Na co vsadil v této konkurenci Etarget?

My jsme vsadili na znalost lokálního trhu, kterou globální společnosti nedokážou zabezpečit. Stejně tak jsme se rozhodli zákazníkům věci zjednodušovat a pomáhat jim v dosahování jejich cílů. Proto je naše rozhraní jednodušší a naši lidé jsou neustále připravení poradit, často dokonce i nastavit kampaň pro inzerenta. Inzerent je kdykoliv vítaný i v naší bratislavské kanceláři. No a naše služby dokážou být často levnější.

 

Jak vidíš další vývoj do budoucna?

Současný stav prodeje bannerové reklamy se ukázal jako úspěšný pro všechny. Inzerenti jsou spokojení z důvodu jednoduchosti a flexibility. Často dokážou nakupovat za lepší ceny. Majitelé webstránek také postupně získávají větší příjmy z automatizované reklamy. Proto si myslím, že se tento stejný model začne ve velkém prosazovat nejen v dalších formátech internetové reklamy (native, social, video, speciální bannerové formáty), ale postupně se prosadí v TV, outdoor, jako i v rozhlase. První takové služby už reálně běží, čeká se jen na to, až se hromadně prosadí.

 

 

Marcel Vašš

Narozen v roce 1973. Vystudoval na Ekonomické univerzitě specializaci obchod a marketing. Po absolvování vysoké školy byl aktivní v různých oblastech, jako jsou média, mechanizace a telekomunikace.  Svou kariéru začal na obchodním oddělení Rádia Ragtime, které později i vedl. Před nástupem do společnosti Etarget zastával pozici ředitele obchodu a marketingu ve společnosti MBC, která působila v oblasti hlasových a datových služeb.


Další články
Tři způsoby, kterými oslovíte lidi reklamou zpoplatněnou za kliknutí
 
Populární reklamní formát na internetu, nazývaný PPC reklama, využívají tisíce firem. Důvodem je cenová efektivita a úspěšnost v několika oblastech marketingové komunikace. Na co se tato reklama dá použít a s čím byste u této reklamy naopak neměli počítat?
Inzerování na prémiových stránkách výrazně zvyšuje vliv značky na konzumenta reklamy
 
Američtí výzkumníci z comSCORE porovnávali výkon reklam zobrazovaných na prémiových webech a na ostatních stránkách.
 
Kontakt

ETARGET CZ, s.r.o. Vocelova 5 120 00 Praha 2 IČO: 284 66 977 DIČ: CZ28466977

obchod@etarget.cz

+420 210 012 715