Tři způsoby, kterými oslovíte lidi reklamou zpoplatněnou za kliknutí

 

Populární reklamní formát na internetu, nazývaný PPC reklama, využívají tisíce firem. Důvodem je cenová efektivita a úspěšnost v několika oblastech  marketingové komunikace. Na co se tato reklama dá použít a s čím byste u této reklamy naopak neměli počítat?

Před výběrem reklamního systému si musíme zvolit, koho chceme oslovit a v jaké fázi nákupního procesu se nachází (ať už si náš zákazník uvědomuje, že produkt potřebuje nebo je již rozhodnutý pro konkrétní produkt nebo si ještě jen dělá průzkum dostupných možností).

 

1. Oslovte lidi, ktí vě, co chtějí a aktivně to hledají na internetu

U největšího počtu inzerentů se pojem PPC reklama spojuje s pojmem „reklama na googlu“. Toto je reklama, která se snaží zasáhnout lidi, kteří již vědí, že něco chtějí a hledají možnosti, jak to získat. Je to ta část spotřebitelů, kteří tyto informace aktivně hledají na internetu. Tito lidé jsou na internetu aktivní, hledají informace o produktech a nejvhodnější způsob, jak si je koupit.

Pro tento reklamní účel jsou k dispozici:

Google Adwords, Seznam.cz (část vyhledávání)

Porovnávače cen Zboží.cz, Heureka.cz a Pricemania.cz (vhodné pro eshopy)

Specializované inzertní stránky, jako autobazar.cz nebo reality.cz

Pro menší podnikatele jsou to platformy jako bazos.cz, ebay.com, modrykonik.cz nebo mimibazar.cz

Slevové portály jako slevadne.sk. slevomat.sk nebo odpadnes.cz

Hlavně pro B2B segment jsou stále zajímavé katalogy, jako Seznam.cz atd

 

Výhody

  • Jednoduché měření, t.j. u takové reklamy je jednoduché technicky zaznamenat a vyhodnotit způsobem „klikl a koupil“. Proto se často tato reklama jeví jako cenově nejvýhodnější s rychlou a měřitelnou návratností,
  • Jednoduchá správa kampaně, menší náročnost na kreativitu při tvorbě reklamních textů a obrázků,
  • Možnost inzerce s minimálním rozpočtem s tím, že je možné zaznamenat okamžitý efekt.

Nevýhody

  • V převážné části produktů nezasáhnete velkou část potenciálních zákazníků,
  • Nepřiměřeně vysoká cena, ve vysoce konkurenčních oblastech (mnohokrát cenu neurčuje ekonomická efektivita, ale ego zákazníka ve smyslu, „chci být na prvním místě“)
  • Pokud je již zákazník rozhodnutý pro produkt a často i značku, pak rozhoduje o úspěchu už jen cena. Pro tuto strategii je typické, že je potřebné pracovat s nízkými maržemi.

 

2. Oslovte lidi s impulzivní, nečekanou nabídkou

PPC reklama je výborný nástroj na oslovení lidí s nabídkou, kterou nečekali, nehledali ji a i přes to je zaujala. PPC reklama je tímto způsobem používaná v případech, kdy sejedná o (a.) impulzivní nákup, kdy člověk na nabídku zareaguje nejen návštěvou stránky, ale i okamžitým nákupem. Zpravidla se jedná o produkty „udělám sobě nebo někomu blízkému radost“. Druhou možností je (b.) představení nového produktu, inspirace, kde cílem není a ani být nemůže okamžitý prodej, ale spíše představení produktu.  Nákup se pravděpodobně uděje později, možná jinak, než přes internet, případně si to koupí jiná osoba, které to námi oslovený člověk doporučil.

Pro tento reklamní účel jsou k dispozici:

Reklamní sítě Etarget a Google Adwords (inzerce v partnerské síti).

Sociální sítě Facebook, Instagram, Twitter.

Specializovaná řešení vydavatelství Seznam - Sklik.cz

Systémy nativní reklamy Strossle, Taboola, Adnow, které se ale specializují na promování reklamních článků nebo videí.

 

Výhody

  • Cenově výhodná řešení na oslovení širšího publika na internetu,
  • Výborná řešení pro eshopy, které nabízejí spotřební zboží z kategorie„impulzivní nákup“
  • Příležitost obchodovat s větším ziskem, nakolik nabídka není vystavěna přímé cenové konfrontaci, tak jak tomu je v cenových porovnávačích nebo vyhledávači Google.
  • Mimořádně vhodné pro firmy a produkty, které nestačí propagovat formou krátkých a jednoduchých reklamních poselství, která je možné shrnout ve formě banneru.

Nevýhody

  • Komplikovanější a komplexnější vyhodnocování efektu jednotlivých reklamních nástrojů (zpravidla nejjednodušší je sledovat, zda se zvýšila poptávka po propagovaném produktu během kampaně a bezprostředně potom,
  • Omezený zásah, nakolik se reklamní systém snaží zobrazit reklamu jen lidem, kteří pravděpodobně kliknou. Pokud algoritmus tuto „naději“ nemá, tak reklamu nezobrazí,
  • Omezený přístup na prémiové a respektované stránky, které dokážou prodat svůj reklamní prostor výhodněji (zpravidla prodej reklamy, účtované za zobrazení, u kterého se klient může rozhodnout, kde se jeho reklama bude zobrazovat)

 

3. Oslovte lidi, ktí o vás již vědí, remarketingem

Populárním způsobem využívání PPC reklamy je remarketing, tedy zobrazovaní reklamy lidem, kteří navštívili váš web. Účelů remarketingu může býtvíce. Mezi ty hlavní strategie patří:

  • Vrátit návštěvníka na stránku, aby ukončil nákup. U této strategie je důležité kampaň nastavit tak, aby se nezobrazovala lidem, kteří již nákup opravdu ukončili. Stejně tak je potřebné zvolit správnou délku kampaně, nakolik člověk, který přišel řekněme z vyhledávače a nic nekoupil, pravděpodobně do pár minut od této návštěvy daný produkt koupil někde jinde. Toto zpravidla neplatí pro návštěvy, popsané v bodě 2. případně přímé návštěvy.
  • Realizovat tzv. up-sale existujícím zákazníkům, t.j. prodat jim jiný produkt, než je ten, který od vás již mají.
  • Edukace klienta. Pokud je váš produkt komplexnější a je těžké si představit, že ho potenciální zákazník pozná při jedné návštěvě webu, je vhodné ho postupně informovat o jednotlivých výhodách formou PPC reklamy.

Funkci remarketingu poskytují téměř všechny výše zmíněné reklamní služby, případně můžete využít specializovanou službu, jako je AdRoll.

 

Výhody

  • Efektivní oslovení té správné cílové skupiny, která vám zaručí vysokou míru návratnosti,
  • Možnos třídit, kdo, jaké poselství, kdy a v jakém pořadí uvidí,
  • Cena za kliknutí zabezpečuje kontrolu nad náklady, ale často je smysluplné zvážit nákup za zobrazení, který se může ukázat jako levnější (díky vysokému CTR takto cílených kampaní je možné nakoupit návštěvu levněji, než nákupem za kliknutí).

Nevýhody

  • Pracnější vytváření a řízení kampaní (potřeba nasazení kódů na stránku, vytvoření vícero kreativ). V případě dynamického retargetingu vytvoření html feed (Poznámka: Etarget má řešení, u kterého to není potřebné),
  • Je potřebná neustálá péče o retargeting kampaně, vzhledem na změny v nabídce a výkonnosti jednotlivých produktových kategorií.

 

Závěr

Reklama zpoplatněná za klik je výhodná díky tomu, že inzerent platí až za předběžný zájem (projevený  klikem na reklamu) a ne již v momentu zobrazení reklamy. Z toho jistého důvodu ale není možné zobrazit reklamu všem potenciálním zákazníkům (reklamní systém rozhoduje, komu, kde a kdy reklamu zobrazí).

Druhou důležitou výhodou je jednoduché měření návratnosti, přesto že je velmi zjednodušené. Je potřebné si ale uvědomit, že výsledkem zjednodušení nemusí být méně přesný obraz reality, ale dokonce velmi nesprávný a opačný obraz reality, který vás přivede k nesprávným rozhodnutím.

Proto, pokud máte zájem dělat marketing na internetu opravdu dobře a komplexně, je potřebné komunikaci jako i komplexnost kroků neustále  hledat a testovat. Někdy stačí používat existující nástroje novým způsobem nebo nasazovat nové nástroje. Pokud se vám zdá, že je těžké se ve spleti současných možností vyznat, kontaktujte naše obchodní oddělení, které vám s tím pomůže.


Další články
Inzerování na prémiových stránkách výrazně zvyšuje vliv značky na konzumenta reklamy
 
Američtí výzkumníci z comSCORE porovnávali výkon reklam zobrazovaných na prémiových webech a na ostatních stránkách.
Jak si dnes klienti kupují bannerovou reklamu na internetu
 
Za poslední roky se zásadně změnil způsob nákupu reklamy na internetu. O vývoji, změnách a budoucnosti v této oblasti jsme se bavili s ředitelem Etargetu, Marcelem Vaššem.
Pět nejčastějších chyb v online reklamě
 
Kontakt

ETARGET SE Na Folimance 2155/15 120 00 Praha 2

obchod@etarget.cz

+420 222 352 303